Reactie Sanatenies en Arya Samaadjies in eenheid

dblogoIn het stuk van de heer J. Biseswar in Dagblad Suriname van 3 april 2015 staat een aantal zaken dat niet juist is vermeld en of bewust verkeerd is geïndiceerd. Zelfs mijn naam weet hij niet juist te schrijven die er een gewoonte van heeft gemaakt om als Arya Samaadjie (AS) te reageren zonder zijn eigen beweging goed bestudeerd te hebben. Zonder dieper op de beweging AS in te gaan, meld ik dat Mool Shankar (1824) alias Swami Dayanand nimmer heeft gesteld dat hij een nieuwe religieuze groepering heeft opgericht maar een hervormingsbeweging van “nobele lieden”. Zeer onterecht wordt deze beweging dan “Vaidiek Dharma” genoemd. Dat de heer Santokhi (hbo’er) uiteindelijk voorzitter is geworden van de VHP, heeft op zeer dubieuze wijze plaats gevonden waarover reeds velen hebben geschreven. Graag verwijs ik naar de betreffende passages! Door het bestuur van de VHP was een consensuslijst vastgesteld waar de jurist en Sanatenie, de heer R. Randjietsingh, (academicus), de beoogde voorzitter was. Ik ben zeer vereerd te vernemen van de auteur van voornoemd artikel dat hij mij niet als lid wenst te erkennen van zijn etnisch aandoende partij. Wat mij wel stoort, is dat hij niet meldt dat de VHP al drie keren gekozen heeft voor een AS-voorzitter, terwijl inderdaad meer dan 80% van de Hindostanen in Suriname uit Sanatenies bestaan (Volkstelling 2012). Dus de voorzitter van de VHP is nimmer een afspiegeling geweest van het grootste deel van de (religieuze) achterban! Gebeurt dit toevallig? Zelfs al zou de religieuze achtergrond van de persoon er niet toe doen zoals hij stelt. Waarom is dan niet een Creool of anders een moslim tot voorzitter van de VHP gekozen? Zowel bij de keuze van Sardjoe als Santokhi (double S) kunnen er vraagtekens geplaatst worden omdat in het geval van Sardjoe niet hij maar wijlen de zeer gerenommeerde en gerespecteerde persoon J. Adhin (gepromoveerde academicus) de beoogde voorzitter was. Bovendien moet de vorige voorzitter die tot erevoorzitter is gekroond nog de bezittingen van stichting De Olifant overdragen! Dat Arya Samaadjies telkens door trammelant (khandan) te maken hun zaakjes voor elkaar krijgen, is indirect daarenboven aan de overige (religieuze) groepen in de partij te wijten. Waarom komen zij niet op? Natuurlijk zijn er aanwijsbare oorzaken maar het blijft schlemielig! Het is een drogreden te vermelden dat religie geen rol speelt in Suriname omdat het hele maatschappelijk leven in ons land doorspekt is van de religie. Kijkt u maar naar de vrije dagen in Suriname! Is er nog een land in de wereld met zoveel religieuze vrije dagen? Natuurlijk is er tevens sprake van veel schijnheiligheid! Het gaat uiteraard niet alleen om de religieuze achtergrond van een leider maar ook om de afspiegeling, doorstroom en democratisering in een politieke partij. En desgelijks om de bestrijding van corruptie, fraude en of patronage. Als iemand geboren, getogen en gewerkt heeft in Suriname maakt het volgens mij niet uit van welke oord in de wereld hij schrijft. Idem dito deze onzin en discriminerende uitleg van de schrijver van het genoemde abjecte en infame artikel begrijp ik niet. Gelukkig is de katholiek Albina Antonia Edvige Maino (Sonia Gandhi, 1946) als president van de in India gevestigde Congrespartij gekozen. Dat is tenminste modern en democratisch! Ze heeft als buitenlander geweigerd om premier te worden van India. Dit in tegenstelling tot de voorzitter van de VHP die coûte que coûte president wil worden zonder daarvoor bekwaam en geschikt te zijn. Want weet de traditioneel georiënteerde (ouderwetse) en betweterige Biseswar mij te vertellen hoeveel christenen er op de kandidaatlijsten voor de VHP in de diverse kiesdistricten zijn geplaatst? En op de lijsten van de andere vertegenwoordigende organen? Deze persoon probeert de religie in Suriname te bagatelliseren om zijn leider die behoorlijk veel fouten heeft gemaakt als minister van Justitie en Politie te promoten. Zonder in details te treden noem ik de Sasur-tragedie die door ex-minister Santokhi was georkestreerd. En de Segebai-affaire? Bij de Cicad (2010) was Santokhi slechts één jaar voorzitter dankzij de goedkeuring van president Bouterse. Het valt voorts op dat Santokhi het Hindi nauwelijks beheerst en weinig politieke ervaring heeft. Dat de jeugd minder is geïnteresseerd in zo’n ouderwets aandoende partij die geen kritiek duldt en kandidaten op lijsten plaatst die voor een vierde termijn gaan, zal zeker hierin een oorzaak vinden. Worden bij de VHP deze kandidaat lijsten niet in een partijraadsvergadering in achterkamertjes zonder de pers goedgekeurd? Ik vraag mij af of deze figuur wel het verschil kent tussen een partijraad en congres omdat hij anderen ervan beticht de cultuur van zijn ondemocratisch functionerende partij die vaak voor de rechter is gedaagd niet te kennen. Welke andere politieke partij in Suriname is zo vaak bij een conflict betrokken geweest en voor de groene tafel gedaagd? Nu begrijp ik enigszins waarom zoveel mensen de VHP hebben verlaten!
Verbeter de wereld
Het is heel navrant dat iedere keer de NDP erbij wordt gehaald om het eigen falen goed te praten. Wat heeft de VHP gedaan toen het zelf regeringsverantwoordelijk had. Veel jongeren zijn het natuurlijk zat om in armoede hun leven door te brengen, en alleen maar omdat er mensen als Biseswar bestaan op zo’n partij te stemmen. Welke toekomst hebben de jongeren bij de VHP? Op de kandidaatlijsten valt geen verjonging te constateren noch is er sprake van gendergelijkheid. In een apart artikel ga ik hier dieper op in! Nog steeds weten veel mensen niet waarom de VHP niet met een goede verkiezingsprogramma naar buiten treedt. Lange tijd bestond de propaganda uit scheldpartijen die eveneens bij de rechter is geëindigd. Dat de diverse bevolkingsgroepen broederlijk langs elkaar leven, kan geen verdienste van de VHP genoemd worden noch van de politiek in zijn algemeenheid omdat volgens de eerder aangehaalde persoon de godsdienstige achtergrond van een voorzitter geen issue is. Waarom dan de hypocriete “boodschappen” op religieuze feestdagen van zijn voorzitter. De uit de duim gezogen statische verwijzingen van Biseswar – in zijn aan alle kanten rammelende bijdrage – hebben geen enkele informatieve waarde omdat deze een opportunistisch oogmerk hebben. Wellicht leven de bevolkingsgroepen in goede harmonie met elkaar omdat dit te danken is aan de religieuze leiders. Overigens zou het goed zijn hiernaar onderzoek te doen! Als vorengenoemde persoon met mij in polemiek wil treden, moet hij de feiten op objectieve wijze weergeven zonder persoonlijk te worden.

error: Kopiëren mag niet!