Verbindende krachten: Het sociaal weefsel van de derde universele theorie
Inleiding
Politieke partijen en personen hebben altijd ideologieën gebruikt die al bestaan of overgenomen zijn van kolonisatoren, en deze naar eigen inzicht hebben aangepast zonder echt uniek te zijn. Deze systemen hebben gefaald om een eigen, succesvolle ideologie te creëren, resulterend in moreel en economisch stagnatie voor de natie. Veel mensen hebben het land al verlaten en anderen kunnen volgen als ze de kans krijgen. De schrijver wil in een serie artikelen bouwstenen voor een nieuwe ideologie presenteren, gebaseerd op de gedachtegang van een door de kolonisator vermoorde originele denker. Hierbij wordt de vraag gesteld of een politieke ‘messias’ succesvol welzijn en welvaart kan brengen, of ten onder zal gaan door machthebbers die vasthouden aan een falend systeem omwille van zelfbehoud in tijden van armoede.
Het hart van gemeenschappen: Eenheid door nationalisme
In de diepte van onze historie en dagelijkse interacties ligt de drijvende kracht van de samenleving: het nationalisme. Dit is niet slechts een politiek idee, maar de lijm die gezinnen, stammen en naties samenbindt en de motor is achter de beweging van de geschiedenis. Offers gebracht door helden uit het verleden tot aan de huidige dag zijn allemaal gebaseerd op deze sociale connectie, en het is de sterk onderliggende nationale band die menselijke acties doordrenkt met diepgaande waarde.
Historische bewegingen: De echo van de sociale roep
Wanneer we de bewegingen in de geschiedenis beschouwen, zien we dat ze in essentie de uiting zijn van een collectief streven naar zelfbevestiging in het aangezicht van overheersing of repressie. De drang voor autoriteit en de strijd voor onafhankelijkheid blijken trekken van een diep geworteld sociaal bewustzijn dat de natie als groep samenhoudt. Het zijn de gezamenlijke behoeften en ambities gedreven door een sterk gevoel van eenheid die uiteindelijk een beweging erkend als nationaal maken.
Nationalisme en overleven: Onlosmakelijk verbonden
Zoals groepsinstinct in het dierenrijk van cruciaal belang is voor overleven, is bij mensen het nationalisme de sleutel tot het voortbestaan van naties. Een natie zonder nationalistisch gevoel is gedoemd te verdwijnen; minderhedenproblematiek wereldwijd is vaak een symptoom van zulke verscheurde nationaliteiten. De sociale factor moet daarom gezien worden als de levensader van de natie, de natuurlijke drang tot overleven, het onzichtbare zwaartekrachtveld dat eenheid waarborgt.
Een natuurlijke koers: Religie en stabiliteit
Het is echter ook de religieuze factor die een groep positief of negatief kan beïnvloeden, zelfs zo vergaand dat het nationalisme overstemd of verstevigd kan worden. Harmonie in een samenleving bestaat bij de gratie van overeenstemming tussen de sociale en religieuze factoren. Een land met meerdere religies kent vaak conflicten, en de geschiedenis leert dat een land met één dominante religie stabieler en veerkrachtiger is.
Natuurlijke vrijheid en sociale versterking: Het huwelijk
Tot slot, heeft het instituut van het huwelijk een subtiele maar belangrijke invloed op de sociaal-economische structuur van de samenleving. Door de persoonlijke vrijheid te respecteren in het kiezen van een partner, en tegelijkertijd het belang te onderschrijven van het huwen binnen de eigen groep, wordt het sociale weefsel versterkt. Het bevordert cohesie en groei die overeenkomen met de sociale factor, bevorderlijk voor het algehele welzijn van de gemeenschap.
In de huidige wereld waar globalisatie en diversificatie aan de orde van de dag zijn, biedt de Derde Universele Theorie ons een perspectief dat zowel geworteld is in onze collectieve geschiedenis als vooruitgericht naar een samenleving waarbij nationale en sociale cohesie als fundamentele bouwstenen dienen. Het nodigt ons uit om opnieuw te kijken naar wat ons als gemeenschappen drijft, verenigt en behoudt.
Humbert P.