De inauguratieceremonie (prāna-pratishthā) van de Shri Ram Mandir vindt vandaag, maandag 22 januari plaats in Ayodhyā (India). Het is een vreugdevolle gelegenheid voor volgelingen van Ram over de hele wereld. De ceremonie vindt plaats in aanwezigheid van spirituele/religieuze en sociale leiders van over de hele wereld.
Prāṇa pratiṣṭhā verwijst naar de ceremonie waarbij een murti oftewel beeld wordt ingewijd in een hindoeïstische Mandir (tempel), waarbij hymnen en mantra worden gereciteerd om de godheid uit te nodigen om in de murti te verblijven.
Het is een historische en zeer sentimentele gebeurtenis voor bijna een miljard hindoe diaspora in de wereld. Na meer dan 500 jaar zal de glorieuze Rām Janmabhoomi Mandir wederom geopend worden. De constructie van Ram Mandir vertelt perfect het verhaal van Sabke Ram (Ram is van iedereen) en liefde voor eigen land.
Geschiedenis Ram en Ayodhya
Ram is een van de hoofdfiguren van de Hindoes en maakt deel uit van de Ramayana, een van de heiligste geschriften van de Hindoes. Ayodhya was de hoofdstad van de Ikshwaku-dynastie waartoe Ram behoorde.
Archeologische opgravingen hebben bevestigd dat de Ram Janmabhoomi sinds het tweede millennium voor het jaar nul voortdurend in gebruikt werd als heilige plaats. De laatst bekende Mandir op de plaats van de geboorte van Ram werd in de 12e eeuw gebouwd door een koning uit de Gahadavala-dynastie. Deze werd tijdens een overname in 1528 vernietigd door Mir Baki, een generaal van de eerste Moghul-keizer Babur. De keizer Akbar (1542-1605) gaf op aandringen van zijn ministers Birbal en Todarmal opdracht om de bouw van een platform vóór de Babri-moskee toe te staan en er bovenop een kleine Ram-tempel te bouwen. Verder werd verkondigd dat de Hindoe-aanbidding in de tempel geen schade mocht lijden. Dit bevel werd gevolgd door zijn zoon keizer Jahangir (1569-1627) en kleinzoon Shahjahan (1592-1666), die toestonden dat de dagelijkse eredienst zonder inmenging plaatsvonden in Ayodhya.
Door de jaren heen zijn er diverse verhalen genoteerd in het westen over de verwijzingen naar Ram. Zo schreef William Finch, een Engelse reiziger door India (1608-1611), over de hindoeïstische eerbied voor de geboortestad van Ram en beschreef de ruïnes van Ram’s kasteel. Thomas Herbert vermeldt in zijn verhalen in 1634 over het oude kasteel van Ram. Ook Joseph Tiffenthaler, een Oostenrijkse jezuïet, schreef in zijn verhalen eind jaren 1700 over een wieg die werd aanbeden door hindoeïstische toegewijden en ook een grote bijeenkomst van pelgrims op Ram Navami, de verjaardag van god Ram. In 1810 bezocht Francis Buchanan de plek en verklaarde dat het verwoeste bouwwerk een tempel was die aan Rama was gewijd, en geen huis. Walter Hamilton maakte in 1828 in zijn Gazetteer melding van een toestroom van pelgrims in de ‘hoofdstad van Groot-Rama’. Montgomery Martin, die in 1838 de taak kreeg om historische en topografische gegevens over Oost-India te verzamelen, beschreef Ayodhya als een hindoestad. Hij vertelde over de zwarte stenen pilaren die in de moskee zijn verwerkt.
Zo zijn er door historie heen tal van verhalen beschreven over het bewijs van een Ram tempel en de geboorteplek van Ram in Ayodhya. Opvallend is dat alles extreem uit de hand is gelopen toen de Britse regime direct ermee is gaan bemoeien. Dit leidde tot hevige spanningen en in meerdere rechtszaken van beide kanten.
Sinds 1984 lanceerde de organisatie Vishwa Hindu Parishad een massabeweging om de geboorteplek van Ram te bevrijden en een grote Mandir te bouwen.
Tijdens een tweede gedetailleerde opgraving in 1999 bevestigde het bestaan van een enorme tempelstructuur onder het omstreden gebouw met 50 pijlers van de mandir. Er werd onweerlegbaar bewijs gevonden in de vorm van hindoeïstische religieuze symbolen en Murtis. Hooggerechtshof van India heeft in 2019 een unaniem oordeel uitgesproken over de overdracht van de Ramjanabhoomi (Ram’s geboorteplek) aan hindoes voor de bouw van een tempel. Het beval de regering ook om vijf hectare grond aan de soennitische Waqf-raad te geven met als doel een moskee te bouwen.
De bouw van de tempel begon in 2019 zal dus op 22 januari 2024 geopend worden met een groot ceremonie geleid door de Indiase Premier Narendra Modi en ongeveer 7000 geselecteerde genodigden van binnen en buiten India. De kosten van deze Ram tempel zijn geraamd op US$ 2.1 miljard en heeft gezorgd voor een grote groei in investeringen in en rondom Ayodhya.
Evenementen wereldwijd
Om deze speciale evenement te vieren zal er over de hele wereld veel evenementen georganiseerd worden, waaronder het Verenigd Koninkrijk, Griekenland, Nederland, Singapore, Thailand, Nieuw-Zeeland, Finland, de Filippijnen, China, Maleisië, Oekraïne, Myanmar, Peru, Australië, Portugal, Rusland, Kenia, Zuid-Afrika, Rwanda, Burundi, Nigeria, Kameroen, Oeganda, en de VS.
Ook in Suriname zullen tempels speciale diensten houden om dit event te vieren. Ook worden Hindoes overal gevraagd om op maandag 22 januari 2024 in de avond dia’s aan te steken om Ram terug thuis te verwelkomen. De Sanatan Dharma Mahasabha organiseert op 21 januari 2024 een speciale ceremonie te Roelies event center om deze groots te vieren.
Suriname
Een van de verhalen waarmee de voorouders van Surinaamse Hindoes door de koloniale heerser naar Suriname zijn gebracht is dan ook dat ze beloofd waren om te vertrekken naar het Land van Shri Ram, dat bijna lijkt op Surinaam (Suriname in het Hindi). Velen kwamen toen ook naar het beloofde land waar alles in goud en zilver was om een beter bestaan te leiden. Door de jaren heen worden de verhalen van god Ram en zijn verhaal uit de Ramcaritmanes, de door Tulsidas geschreven versie van de Ramayana, in tempels en religieuze diensten in Suriname verteld en gereciteerd. De verhalen van Ram vertellen de overwinning van het goede op het kwade en van het licht op het duisternis.
Gedurende vijf eeuwen lang heeft de hindoegemeenschap wereldwijd, ondanks enorme tegenslagen, hun eerbied en eis voor de heilige plaats Ayodhya niet opgegeven. Het vechten voor eigen land, eigen grond, eigen huis komt naar voren in dit verhaal, welke wij Surinamers moeten begrijpen. Daarom wordt een ieder persoon, in welk vorm dan ook, uitgenodigd om het “terug naar huis keren” van Ram te vieren en als voorbeeld te nemen ons liefde voor eigen land aan te wakkeren en het te beschermen.
Alhoewel Suriname een multicultureel land is, is het opvallend dat in Surinaamse media heel weinig of bijna geen aandacht wordt geschonken aan dit groot evenement dat jaren lang wel een groot en belangrijk rol speelde in de media. Ook de artikelen die wel zijn verschenen, zijn van westerse of Arabische mediahuizen die alleen de drama toont van de bouw van de tempel maar niet over de vreugde van miljoenen en misschien miljarden Hindoes over de hele wereld waaronder ook in het land van Rama, ons mooi land Suriname.
Sandeep Oemraw.