We hebben de afgelopen dagen de Paasdagen gehad waarin weer eens een aantal zaken duidelijker is geworden voor de samenleving. De Coronacrisis heeft wereldwijd zoveel doden geëist dat landen handen en lijkkisten tekort komen om hun doden te begraven. Er zijn landen die hun doden in massagraven hebben begraven. Mensen gaan dood en naaste familie kan niet eens afscheid nemen bij een begrafenis, men kan niet eens de hele begrafenis bijwonen. De rijkste landen in de wereld komen medicijnen, beschermingsmiddelen, ademhalingsapparaten en bedden in de ziekenhuizen tekort. Hoe noem je de mensen die ondanks de misère, toch nog onverbeterlijk blijken en hun gang gaan? Tot onze zeer grote spijt moeten wij bekennen dat ons staatshoofd ook tot die mensen behoort. En dat is allemaal koren op de molen van een aantal mensen en partijen die niets eens campagne hoeven te voeren, zoveel anticampagne gaat uit van de keuzes, de wanpraktijken en het wanbeleid van deze regeringen en haar boegbeeld. Ons staatshoofd is namelijk te zien geweest in een setting waaruit moet blijken de bevestiging weer eens dat het hier gaat om een volkspresident. Wel, dan gaat het in deze wel om een heel vreemde interpretatie van volks. Ons staatshoofd roept recent nog op de tv dat mensen thuis moeten blijven, de hygiënemaatregelen in acht moeten nemen en moeten doen aan social distancing. En in dezelfde kleren is hij te zien hoe hij bier en/of whisky drinkt met een aantal burgers aan de straatkant. Was de toespraak van onze pres voor of na dit intermezzo met een aantal jongens ‘from the hood’. En af te keuren is dat er hier jongeren aanwezig waren en een partijgenoot die veel met jongeren moet werken en ook minister is geweest. Is dit de boodschap aan de jongeren?
Nu blijkt dat deze oproep alleen is gedaan voor ‘de mensen’ of ‘voor de andere’ mensen. Maar dan had ons staatshoofd wel duidelijker moeten zijn, ‘tak deng regels disi nafu gi deng tra man nanga uma nomo’. Met betrekking tot Corona is er dus wat het staatshoofd betreft 2 sets van regels: 1 set van regels bestemd voor de normale mensen die niet ‘door God/Jezus op de stoel zijn gezet’ – dat zijn dus de stervelingen – en 1 set van regels voor de niet-normale mensen die wel ‘door God/Jezus op de stoel zijn gezet in Suriname’. Deze laatste groep heeft altijd paarse artefacten in de buurt die gezegend zijn en dienen als een amulet. Het Coronavirus is – zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek verricht in een Surinaamse lab aan de eerste rijweg – namelijk niet in staat om mensen die deze gezegende amuletten dragen, te besmetten. De kansen op besmetting zijn vooral nihil in ‘samenscholingen’ met meerdere mensen die deze amuletten dragen. Dit groot-wetenschappelijk nieuws zal in de komende weken het wereldnieuws halen en zal Suriname ’s grootste exportproduct worden met in het epicentrum van alles… ja u raadt het al. Een clip van die film van hoe het dan de wereld zal vergaan, het wordt weer gezellig en knusjes, is op social media te zien. We weten niet of ons staatshoofd immuun is en met hem ook een aantal partijmensen, lijkt er wel op. Maar dit alles is een zogenaamde agersi-tori, een fatu om aan te tonen hoe belachelijk we nu al een hele tijd in het land, dat verworden is tot een achterbaks dorp, bezig zijn. Door dit alles is er een hele verwarring ontstaan. De vraag is nu weer waarmee onze regering eigenlijk bezig is. Beseft men wel dat men hoofd is van een regering en van een echte staat? Zo te zien lijkt het alsof men spijt heeft dat men tijdens de avondklok niet mee heeft kunnen kruipen op straat met ‘het volk’ en met de straatjongens de politie niet heeft kunnen provoceren. In het voorvoegsel volks schijnt ons staatshoofd meer voorkeur te hebben met een bepaald deel van de populatie en met een bepaald deel juist niet.
En nu begrijpen we dus ook waarom de regering weigert om aan de oostgrens op te treden tegen de booteigenaren en de mensen die illegaal de oversteek doen. Frans Guyana heeft er geen belang bij dat de oversteek niet plaatsvindt, omdat het probleem bij hun ligt. Het virus heeft veel meer kans om van Frans Guyana naar Suriname te komen dan van Suriname naar Frans Guyana. Als het omgekeerde het geval was zouden onze broeders uit het achterland het letterlijk aan den lijve ondervonden en zouden hun spulletjes en hun buitenboordmotoren allang in de fik zijn gestoken. De regering heeft het de autoriteiten in Suriname die moeten ingrijpen, niet de instructie gegeven om de uiterste maatregelen te treffen. De NDP is bang om voor de verkiezingen hetzelfde te doen, waarvoor ze Chan al de hele tijd beschuldigen, namelijk de volkomen rechtmatige handelingen die door de politiediensten, na waarschuwingen, zijn verricht tegen illegaliteit tijdens de Operatie Clean Sweep. De NDP wil geen Clean Sweep hebben in het oosten, want dan is pres geen volkspres meer en dan verschilt hij niet veel meer van Sheriff Chan. Want na a volk e suku wang brede tapu a liba. Men bluft maar men geeft de instructie niet om te handelen en zo zien we hoeveel liefde men heeft voor het volk. Onze regering en haar leiding zetten het leven van het hele volk op het spel door niet op te treden op de Marowijnerivier. Er zijn veel meer mensen besmet aan de grens met Frans Guyana, die mensen boren naar Suriname en zullen het virus meenemen naar Suriname. Wat er moet gebeuren, is dat het binnenland waar koppige elementen voorkomen en waar de illegaal overgestoken mensen zitten, afgesloten wordt van het stedelijk gebied. Het afsluitingspunt moet zijn achter Zanderij. Ons staatshoofd is immuun en hij is veel in het binnenland; hij mag dan voor een maand aldaar zijn verpozing gaan zoeken en relaxen tussen de illegalen die het niet al te nauw nemen met allerlei ‘witmang’ en ‘koloniale’ geïmporteerde regels die we maar na-apen in Suriname over social distancing en handen wassen. De electorale steun zal zeker een sprong omhoog maken, dus 2 vliegen in 1 klap. No spang, er zal niets gebeuren, ‘because I did dit myyyy waaaaay…..’.