Het zal niet aan de oriëntatie van de nauwlettende Surinamer ontglippen dat de Matjaw familie sinds de dood van Granman Songo Aboikoni is verwikkeld in een opvolgingsgeschil van de overleden Granman. Voor uw informatie geldt dat het de Matjaw (LO) familie is die de opvolger van de overleden Granman der Saamaka aanwijst. Na de culturele inwijding en installatie in Dangogo-1 wordt de nieuwbakken Granman voor beëdiging voorgedragen aan de regering. De keuze voor Belvon Aboikoni buiten de instemming van de Lo-oudsten ontlokte bij de Matjaws zelf veel protest wat tot gevolg had dat een vijftal jongemannen onder het voorwendsel van gijzeling van Belvon, ruim 15 maanden onterecht in detentie werden genomen. Nu de opvolging van Belvon Aboikoni zelf aan de orde is heeft dit opvolgingsgeschil door pogingen van hoofdkapitein Albert Aboikoni om te worden benoemd als de opvolger van zijn Belvon Aboikoni een wen-ding gekregen. De Matjaw familie toonde zich zeer ontstemd over het gedrag van Albert Aboikoni, omdat het Granmanschap bij de Marrons dus ook bij de Saamaka geen dynastie is waar de opvolging is geregeld van vader of moeder naar kind of broer. Bij dood van Granman Songo Aboikoni heeft hij zich met de me-dewerking van zijn broer gemanoeuvreerd tot Wnd. Granmanschap, wat in feite niet mocht. Maar deze manoeuvre was nodig om zijn broer in het zadel te helpen. Het was hen ook bekend dat alleen de Wnd. Granman de door de familie gekozen kandidaat voor het Granmanschap kan doorgeleiden naar de regering. Zijn drang om de eigen positie veilig te stellen was voor hem de drijfveer om zich te beijveren voor kapi-tein Johan Pansa als Wnd. Granman boven de door de regering geaccepteerde Hfd. Konoe Pavion. De fami-lie concludeert naar aanleiding daarvan dat het de enkeling Albert Aboikoni niet gaat om de ontwikkeling van de Saamaka maatschappij, maar om eigen belang en zelfbehoud. Hij blijkt bovenal iemand te zijn die zeer behept is op macht en bezit en nota bene door een groeiend disrespect van de gezagsstructuren en het verspreiden van leugens en konkelen al enige tijd in staat is de eenheid en rust in de Saamaka maatschappij te verstoren. Zijn rol als Kwassimukamba binnen Marroncultuurgemeenschap heeft hij ook al op internati-onale podia gedemonstreerd. Het onttrekt de familie daarom niet aan de indruk dat de vedetten van de andere kant dit opvolgingsgeschil bij de Matjaw gebruiken om het Granmanschap naar zich toe te trekken en te veroveren.
De familie concludeert verder dat zij mede door deze activiteiten van Albert Aboikoni het uitgestippelde traject naar benoeming van een nieuwe Granman niet vlot kon afwerken. Naast de gekortwiekte ontmoe-tingen van de Wnd. Granman met hoofdkapiteins te Atyoni in april 2016 en te Semoisie en Asindo-opo op 11 en 12 juni 2016, heeft de familie nimmer enige ondersteuning van de overheid gehad. De Limba Wii van Granman Belvon Aboikoni georganiseerd door de familie op 15 juli 2016 was ook niet gevrijwaard van dreigtelefoontjes, dreigbrieven en het provocerend gedrag van de groep jongens rond Albert Aboikoni. De familie heeft ondanks deze hobbels op de vergadering van zaterdag 16 juli 2016 ten overstaan van Wnd. Granman Konoe in Dangogo-1, de heer Naze Amina aangewezen als de nieuwe Granman der Saamaka die tevens de opvolger is van de in 2014 overleden Granman Belvon Aboikoni. Met de aanwijzing van Naze Amina als nieuwe Granman der Saamaka is door de familie een eind gebracht aan het opvolgingsgeschil en wenst daarmee resoluut te kappen met de intriges van Albert Aboikoni. De familie vraagt een ieder die rechtsreeks of zijdelings met dit vraagstuk te maken heeft of wenst te hebben om het gezond verstand te gebruiken. Aboikoni en de heer Banai van de vedetten zijn Granman der Saamaka. Tot de beëdiging van Granman Naze Amina door de regering is alleen Wnd. Granman Konoe als interregnum bevoegd om stuk-ken over de opvolging van een overleden kapitein of basia te tekenen of af te afhandelen.
Ten slotte. De familie heeft besloten om de culturele inwijding en installatie, weti futu, van Granman Naze Amina op maandag 6 maart 2017 te doen plaatsvinden op Dangogo-1 aan de Piki-Lio. Dangogo is niet een toevallig keuze. De orale historie leert (Kapitein Dangasi Nene Kala) dat de weti futu van de Granman der Saamaka enkel en alleen bij de Faaka Paw op Dangogo-1 kan plaatsvinden. Wie daarvoor een andere locatie kiest is buiten de orde van de traditie. Opgemerkt wordt echter dat de datum van 6 maart 2017 geen magi-sche betekenis heeft. De familie is vastbesloten dit cultuurhistorisch moment, de culturele inwijding van de Granman der Saamaka op correcte wijze uit te voeren. Deze datum is gekozen om voldoende tijd en ruimte te winnen voor het herstellen van de reeks culturele activiteiten die sinds Granman Songo Aboikoni bewust of onbewust verkeerd zijn aangepakt en uitgevoerd. Bovendien wenst de familie de weti futu van de nieu-we Granman in aanwezigheid van de bevolking van de Marroncultuurgemeenschap en de Inheemsen te voltrekken. Hiervoor is uiteraard tijd en ruimte nodig voor het vinden van voldoende middelen (materieel en immaterieel) om de kosten te kunnen dragen. Ondertussen heeft de Wnd. Granman de bevoegde autori-teiten (regering, DNA), het overige Marrongezag en de Inheemse leiders van dit voornemen in zijn brief van 01 december 2016 in kennis gesteld. Binnenkort zal de Wnd. Granman het forum dat belast wordt met de organisatie en de coördinatie van de weti futu van de nieuwe Granman installeren. Een ieder die wenst deel te nemen aan de weti futu van Granman Naze Amina in Dangogo-1 zal via dit forum de mogelijkheid hebben om zich te registreren. De familie roept ten slotte de Saamaka op alert te zijn. Er is veel mis in de Saamaka maatschappij en degenen die denken dat ze verliezers zijn zullen proberen onaangenaam te ver-rassen. We moeten ook alert blijven om te voorkomen dat wij tot onderlinge strijd worden aangezet.
w.g. de Kapiteins:
Aboikoni Alosa
Aboikoni Sosef