In een rustig weekend, zelfs voor de typisch ijskoude filmmaand januari, ging de eerste plaats naar de Lionsgate-thriller met in de hoofdrol Mark Wahlberg als piloot die een Air Marshal (Michelle Dockery) en voortvluchtige (Topher Grace) over Alaska vliegt. Maar het was geen bijzonder triomfantelijk resultaat voor Mel
Gibsons regie-opvolger van “Hacksaw Ridge” uit 2016. Recensies (21% vers op Rotten Tomatoes) en publieksscores (een “C” CinemaScore) waren verschrikkelijk. President Trump benoemde onlangs Gibson, Jon Voight en Sylvester Stallone tot “speciale ambassadeurs” voor Hollywood.
Hollywoods aandacht was gericht op het Sundance Film Festival en de Oscar-nominaties van donderdag, die werden uitgesteld vanwege bosbranden in Los Angeles. Het weekend testte of de Oscar-“bump” nog steeds bestaat. De meeste kanshebbers hebben hun bioscoopvertoningen afgerond en zullen waarschijnlijk een opleving zien op VOD of streaming.
A24 gokte door “The Brutalist”, een drieënhalf uur durend epos dat genomineerd was voor 10 Oscars, in een brede release te krijgen. Ondanks aanvankelijke scepsis, bracht de film $ 6 miljoen op in een beperkte release en $ 2,9 miljoen in een brede release, het beste weekend tot nu toe.
“Nickel Boys”, een andere genomineerde voor beste film, had een minuscuul publiek en verdiende $ 340.171 in 540 locaties na uitbreiding. Geen nieuwe releases hadden een grote impact vanwege de lage opkomst tijdens het Martin Luther King Jr.-weekend.
Steven Soderberghs “Presence,” een horrorfilm geschoten vanuit het perspectief van een geest, debuteerde met $3,4 miljoen in 1.750 locaties. Uitgebracht door Neon en overgenomen van Sundance, kostte het slechts $2 miljoen.