Van 16 tot en met 18 juli stond Paramaribo in het teken van wiskunde tijdens het WisKids Event, speciaal georganiseerd voor leerlingen van 12 tot 15 jaar in het G-Art Blok aan de Verlengde Keizerstraat.
Met toestemming van het ministerie van Onderwijs, Wetenschap en Cultuur hebben 380 leerlingen van vier scholen het evenement onder schooltijd kunnen bezoeken.
Tijdens dit evenement kregen de jongeren de kans om te ervaren dat wiskunde niet alleen uitdagend, maar ook ontzettend leuk kan zijn. Vaak wordt wiskunde als moeilijk en abstract ervaren door leerlingen, maar dit evenement heeft laten zien dat het ook anders kan door middel van diverse activiteiten en spelletjes. Niet alleen scholieren, maar ook jongeren en volwassenen die het evenement op eigen initiatief wilden bijwonen, hebben zich via de organisatie aangemeld en deelgenomen.
Bij de officiële opening werden enkele video’s uit een serie van 20 video’s over wiskunde en een wiskunde game voor Android-telefoons gepresenteerd, speciaal gericht op leerlingen van leerjaar 9. De video’s zijn ontwikkeld om op een innovatieve manier extra steun te bieden bij wiskunde, terwijl de game leerlingen op een speelse manier uitdaagt en motiveert om hun wiskundige vaardigheden te verbeteren. Beide producten richten zich op onderwerpen waar leerlingen vaak het meest hulp bij nodig hebben, namelijk: breuken, hoeken, oppervlakte en omtrek van driehoeken, de distributieve eigenschap, en bewerkingen met negatieve en decimale getallen.
Binnenkort zullen de video’s via YouTube te bekijken zijn en de game te downloaden via de Play Store. Naast de video’s en de game was er ook een speciaal hoekje ingericht waar drie clubs werden gepresenteerd: de STEM Club, Youth Leadership Club, en Young Business Club.
De wiskunde video’s, Math game en Clubsm maken deel uit van het HYPE-project (Helping Youth Progress in Education), een initiatief van Young Help Suriname in samenwerking met Stichting The Back Lot gefinancierd door IDB Lab. De IDB Lab maakt deel uit van de Inter-Amerikaanse Ontwikkelingsbank Groep. Het HYPE-project richt zich op het creëren van innovatieve hulp leermiddelen, waaronder de introductie van gamification binnen het onderwijs en extracurriculaire Club programma’s.
SD