Het Gerecht van het Hof van Justitie van de Europese Unie heeft het beroep van Puma tegen de nietigverklaring van een modelregistratie voor een sportschoen verworpen. Een Instagram-post van zangeres Rihanna, die in de betrokken periode creatief directeur was bij Puma, speelt daarbij een doorslaggevende rol.
Waar gaat het precies over? In 2022 heeft Handelsmaatschappij J. Van Hilst gelijk gekregen van het EU-merkenbureau EUIPO (European Union Intellectual Property Office) in een zaak waarbij het Nederlandse bedrijf vroeg om de modelregistratie van bepaalde Puma-sportschoenen (Puma Creeper) te vernietigen.
Bij de indiening van zo’n modelaanvraag geldt dat het een model nieuw moet zijn en een eigen karakter moet hebben. De reden waarom het ingediende Puma-design nietig werd verklaard, was dat de bekende zangeres en zakenvrouw Rihanna al in 2016, ruim voor de aanvraag, schoenen had gedragen met dezelfde kenmerken als het ingeschreven model.
De Umbrella-zangeres, die in de bewuste periode creatief directeur was bij Puma, was namelijk midden december 2014 op haar Instagram-account @badgalriri te zien in een paar gelijkaardige witte sneakers met dikke zwarte zool. Die post op social media werd nadien opgepikt door verschillende nieuwskanalen.
De Instagram-post was voor het EU-merkenbureau ook een bewijs dat het design van de schoen al voldoende bekend was voor de indiening van de modelregistratie. Het Duitse Puma stapte naar het Gerecht van het Hof van Justitie van de Europese Unie, maar delft daar nu het onderspit. Het Gerecht volgt namelijk de eerdere argumentatie van het EUIPO.
Volgens het Gerecht laat de Instagram-post van Rihanna toe om “met het blote oog of door het vergroten van de foto’s alle wezenlijke kenmerken van het model of van het eerdere model te identificeren”.
Het Gerecht verwerpt ook de argumenten van Puma dat niemand in december 2014 geïnteresseerd zou geweest zijn in de schoenen van Rihanna. “In december 2014 was Rihanna een wereldberoemde popster. Dat houdt in dat haar fans en modekringen in die tijd een bijzondere belangstelling hadden voor de schoenen die ze droeg op de dag waarop ze haar contract tekende als artistiek directeur.”