Beyoncé;s Texas Hold ‘Em is op dit moment wereldwijd het meest beluisterde nummer op Spotify. De zangeres behoort al jaren tot de allergrootste sterren, maar dit is een nieuw wapenfeit.
Het countrynummer laat TikTok dansen én zorgt voor discussie. Een opvallende manier van nieuwe muziek uitbrengen kun je wel aan Beyoncé overlaten. Waar de meeste artiesten nu voorproefjes geven op TikTok, pakt de Amerikaanse zangeres het grootser aan. Ze bracht haar fans twee weken terug op de hoogte van de release van de nieuwe nummers Texas Hold ‘Em en ’16 Carriages’. Dat deed ze in een reclame die werd uitgezonden tijdens de Super Bowl. De nummers zijn de eerste twee singles van het countryalbum ACT II, dat in maart verschijnt.
Sinds de release is Texas Hold ‘Em overal. Het nummer behaalt zo’n zes miljoen streams per dag (stuivertje wisselend met Beautiful Things van meest beluisterde als meest beluisterde nummer wereldwijd) en heeft in twee weken al ruim 70 miljoen luisterbeurten op Spotify. In de aankondiging beloofde Beyoncé al het internet te “breken” met haar nieuwe muziek, en dat is gelukt.
De interesse voor haar muziek is altijd groot geweest, maar het is voor het eerst dat ze de wereldwijde hitlijst op Spotify aanvoert. Dat is voor een groot deel te danken aan TikTok. En daar hoefde Beyoncé zelf bar weinig voor te doen.
Direct na de release gingen fans met het nummer aan de haal. Ze maakten een linedancechoreografie die meteen gretig aftrek vond bij andere TikTok’ers. Zo zijn er inmiddels honderdduizenden filmpjes gemaakt met de aanstekelijke banjomelodie van het nummer als soundtrack. Op de videoapp is dan ook geen ontkomen aan Texas Hold ‘Em.
Beyoncé krijgt nu in ieder geval wel de erkenning in de countrywereld. Zo voert ze als eerste zwarte vrouw de Amerikaanse countryhitlijst aan. Ook kan ze rekenen op de steun van niemand minder dan Dolly Parton. Zij feliciteert haar collega met de nummer 1-hit. “Ik ben een groot fan van haar en ik vind het fantastisch dat ze een countryalbum heeft gemaakt”, schrijft Parton op social media.
Gebaseerd op de streamingcijfers van Texas Hold ‘Em is Parton overduidelijk niet de enige die reikhalzend uitkijkt naar de komst van Act II.