Prachtige ode aan oma maakt eenzaamheid voelbaar
De oude, gebogen vrouw woont alleen in een eenvoudig huisje in Suriname. De klok tikt, zij wacht op haar zoon die in het buitenland woont. Zij kijkt naar foto’s, verlangt naar een telefoontje, naar contact met de buitenwereld.
Granm’ma heeft pijn, het lopen valt haar zwaar. We zien hoe zij haar dagen doorbrengt – in haar eentje met haar herinneringen. De hoofdpersoon in deze doorleefde poppentheatervoorstelling is oma, maar haar kleinzoon Wensley Piqué is de enige levende acteur op het podium. Zijn grootmoeder krijgt gestalte in de vorm van een levensgrote pop, een prachtige creatie van beeldend kunstenaar Rosa Verloop. In deze veelzeggende voorstelling wordt geen woord gesproken.
“Ik wil aan het licht brengen, dat eenzaamheid echt iets lelijks is en dat we dat niet mogen en moeten onderschatten”, zegt de veelzijdige theatermaker, poppenspeler en dansdocent Piqué. “We mogen echt meer op elkaar letten.” Samen met producent Ann Hermelijn vraagt hij aandacht voor het isolement van ouderen – én voor manieren om dat te doorbreken.
Geen tante Jacqueline, Denk bij “poppenspel” niet aan Tante (“politie!!!”) Jacqueline! In Granm’ma ziet het publiek een vrouw van vlees en bloed, liefdevol begeleid door haar kleinzoon. Haar motoriek, pijn, verwachting en blijdschap worden voelbaar door haar bewegingen, de belichting en soundscape. In Nederland, waar Piqué woont, oogstte deze bijzondere voorstelling veel lof.
Theater On Stage, donderdag 27 t/m zaterdag 29 juli, 20:00 uur, inloop vanaf 19:30 uur.
Concept, spel: Wensley Piqué Dramaturg: Javier López Piñón Componist: Marlon Penn Decor, kostuum: Annelies Michelle Shakison ,Decorbouw Suriname: Roger LetterboomLichtontwerp: Bernd Wouthuysen, Productie Nederland: ROSE stories in coproductie met Bijlmer Parktheater Productie Suriname: ANCO Productions I Ann Hermelijn & team