“Fysieke ketenen hebben plaatsgemaakt voor sociale en maatschappelijke ketenen”

Slavernij is een vorm van onvrijwillige dienst waarin een persoon wordt
behandeld als het eigendom van een andere persoon. Wij kunnen ons voorstellen
wat het betekent om tegen de wil in uit een vertrouwde omgeving van mens en
milieu te worden onttrokken. En bovendien onder erbarmelijke omstandigheden
tot zware arbeid te worden gedwongen en structureel te worden mishandeld en
vernederd.

Alhoewel de slaafgemaakten in Suriname de proclamatie van de ‘afschaffing’ van
de slavernij op 1 juli 1863 te horen kregen, moesten ze nog tien jaar verplicht op
de plantages blijven werken.
Dit is zo goed buiten beeld gebleven, dat zelfs de meeste zwarte nazaten tot voor
kort niet wisten dat dit een nieuwe vorm van slavernij en staatsdwang was. In
werkelijkheid wilden de kolonisatoren van toen nog zo lang mogelijk profiteren
van hun arbeid en deze tijd gebruiken om naar vervangende landbouwkrachten te
zoeken. De voormalige slaafgemaakten kregen geen schadeloosstelling. Er zijn
veel verschillen maar ook veel overeenkomsten over de periode van slaven en
contract arbeiders.

De immigratie van Chinezen, Brits Indiërs en Javanen was het directe gevolg van
de afschaffing van de slavernij. De omstandigheden waarin deze immigranten
terechtkwamen was veel vergelijkbaar met die van de slaven gebaseerd op
exploitatie, vernedering en uitbuiting.
De verzetsstrijders Jumpa Raygaroo, Ramjanee en Mathura hebben evenals
Baron, Boni en Joli Coeur een moedige strijd geleverd tegen het
onderdrukkingssysteem van de koloniale machthebbers.

Wij dienen doordrongen te zijn van de enorme fysieke- en geestelijke offers die
ten grondslag hebben gelegen aan het streven naar lotsverbetering van onze
voorouders.
De fysieke ketenen hebben plaatsgemaakt voor sociale en maatschappelijke
ketenen, waarvan het ontkennen inmiddels geen zin meer heeft.
Het is pijnlijk te constateren dat er nog steeds wordt gediscrimineerd op basis
uiterlijk, geloof en politieke kleur.

Het gedenken betekent ons te verzetten tegen elke vorm van de slavernij in ons
zelf, en onze samenleving. Daarom is de Keti Koti herdenking en viering van ons aller bevrijding van onschatbare waarde voor de totale Surinaamse gemeenschap.

De Stichting Hindostaanse Immigratie (SHI) feliciteert alle bevolkingsgroepen die
destijds naar Suriname zijn gebracht en een harde en rechtvaardige strijd hebben
geleverd voor een beter bestaan van hun lotsgenoten, met de viering van de
bevrijding van onze voorouders en wenst u allen een bezinningsvolle dag toe.

Het Bestuur van de Stichting Hindostaanse Immigratie

error: Kopiëren mag niet!