Kunstenaar Luciӫl Becker is grondlegger van de zelfstandige kunstvorm WildcoastArt. De naam verwijst naar de landstreek de Wilde Kust van Guyana, gelegen in het N.O. van ons continent. Met Suriname als centrum – een trefpunt van cultuur – etnische groepen – die zoals in vele landen gebeurt gelukkig elkaar nog niet naar het leven staan door onderdrukking, deportatie en zelfs genocide.
Helaas kunnen we anno 2023 niet zeggen dat onze groepen op volmenselijke wijze op elkaar betrokken zijn c.q. liefde voor elkaar koesteren. Hierin lijkt echter op korte termijn geen verandering in te zullen komen. Gezien de economische crisis die mede door de oorlog in Europa steeds verslechtert ,de momenteel gespannen politieke verhoudingen langs raciale lijnen, de gepleegde baldadigheden op vrijdag 17 februari.
Wat beslist niet bevorderlijk is voor het nationaal ideaal dat WildcoastArt al decennia voor ogen staat. Dat Surinamers op nationale hoogtijdagen – zoals Phagwa – gezamenlijk en massaal elkaars cultuur en religie gaan vieren en beleven, zoals traditioneel al gebeurt tijdens de viering van het kerstfeest. WildcoastArt is immers geen kunst – om – kunst. Het wil namelijk de fundamentele en blijvende multiculturele structuur van onze samenleving verrijken met een platform waarop elke Surinamer van verscheiden cultuur zich thuis gaat voelen in de cultuur van de “andere” Surinamer.
WildcoastArt realiseert dit ideaal middels verschillende uitingsvormen.
De persoon van kunstenaar Becker als een beweegbaar drie – dimensionaal kunstwerk die vanuit zijn dynamisch vloeiende identiteit ideeӫn produceert, handelingen pleegt, artikels, essays, boeken schrijft, symbolen op het platte vlak en installaties in de openbare ruimte creӫert met interculturele inhoud en strekking. Middels welke hij al jaren burgers oproept alle verschillen van welke aard dan ook te doen wegvallen, in het teken van de Phagwa viering op dinsdag 7 maart de overwinning van het goede op het kwade te vieren en oude hebi’s af te schudden. Of in de woorden van het tweede gebod van Jezus Christus op volmenselijke wijze op elkaar betrokken te raken c.q. de ander lief te hebben als zichzelf.
Dit nationaal ideaal bewerkstelligt WildcoastArt buiten de overheid om en over de hoofden van het publiek, collegae – kunstenaars en kunstinstituten heen. Zo een ideale multiculturele, multiraciale en multireligieuze samenleving is in de kunstfilosofie van de kunstenaar een grote interculturele WildcoastArt creatie van eigen aard: een sociaal – maatschappelijke sculptuur, gelegen in de Wilde Kust van Guyana, op de plek waar de naam Suriname naar verwijst.