Een van de tien geboden is ‘Gij zult niet stelen.’ En toch zien we dat de mens al in een vroeg stadium zich aan deze zonde schuldig maakt. Een kleuter pakt een koekje weg uit de koektrommel of een tiener pakt stiekem geld uit moeders portemonnee. De redenen waarom men steelt zijn legio
Sommige mensen stelen voor de opwinding en het machtsgevoel. Ze krijgen hier een enorme kick van.Veel jongeren stelen onder druk van leeftijdgenoten. Soms steelt men omdat men honger heeft.Ook beweren velen dat stelen erfelijk is, het zit in de genen of ze doen het verkeerde voorbeeld van hun ouders na. En zo zijn er vele redenen waarom mensen stelen. Stealing is a lazy man’s way;
De kranten staan elke dag weer vol van roofovervallen op straat of in de huizen en winkels. Wat de krant echter niet publiceert is het stelen door de witte boord crimineel en diefstal op de werkvloer door de werknemer. If you steal something small you are a petty thief, but if you steal millions you are a gentleman of society.
Er zijn vele vormen van stelen. Feit is dat bij elke vorm van stelen een ander, kleine of grote schade wordt toegebracht. Soms is het materiële schade maar heel vaak ook lichamelijk letsel en zelfs de dood.
Stelen is een kwestie van ’t ontbreken van moraal. Cheating and stealing are intentional choices.
In veel gevallen zien mensen hun gedrag niet als stelen. Neem bijvoorbeeld stelen op de werkplek. Dit fenomeen komt daar maar al te vaak voor. Er wordt van alles weggepakt op de werkvloer (pennen, papier enz.) Ook staan er mensen bij lantie op de loonlijst, krijgen ‘loon’, maar leveren geen arbeid. Dit is vaak bewuste opzet. Winti wai, lanti pai.
Diefstal is een ongepaste handeling in de werkethiek en daarom onacceptabel.
Het komt vaak voor dat een werknemer zijn eigen zaken regelt gedurende zijn werkuren in plaats van bezig te zijn met bedrijfsaangelegenheden, dan is hij ook bezig om de tijd van zijn baas te stelen. Als je consequent elke dag enkele minuten te laat op je werk verschijnt of enkele minuten te vroeg naar huis gaat, dan steel je tijd van de baas. Dat geldt ook als je op het werk bent, maar je tijd verspilt door niet meteen te beginnen met werken of continu met je mobiel bezig bent of wel je aanwezigheid op het werk noteert, maar dan weggaat om onder werktijd privézaken te gaan regelen. Dit amorele gedrag is schering en inslag in Suriname. Jammer genoeg zijn we vaak slechts gefocust op de kruimeldief. We zien niet dat er meerdere vormen van diefstal woekeren in de samenleving. Some people think stealing can be justified.
Een samenleving rekent een dief het stelen zwaar aan, vooral als het gepaard gaat met mishandeling en moord. Er is echter een vorm van stelen die een mens niet kan worden aangerekend omdat het een ziekte is. Kleptomanie, valt niet in de categorie van het echte stelen. Het is een ziekelijke neiging tot stelen zonder dat daartoe enige noodzaak bestaat. Het is gecompliceerder dan een verslaving en het schijnt uit diepgewortelde emotionele problemen voort te komen. Het is een psychische aandoening die wordt ingedeeld bij de stoornissen in de impulsbeheersing. Kleptomanie komt vaak voor in de naaste omgeving, bijvoorbeeld bij een zus of broer. Familie herkent het vaak niet als een ziekte, ze zien slechts dat die broer of zus steelt en zoeken niet naar de oorzaak van het stelen. Dat familielid wordt verguisd en het slachtoffer beschermt zichzelf door de dief continu in de gaten te houden.
Kleptomanie kan behandeld worden. Medicatie die je ‘goed gevoel-hormonen’ stimuleren kunnen de drang om te stelen onderdrukken. Ideaal is als de medicatie vergezeld gaat van gedragstherapie door een psycholoog of psychiater. Het is belangrijk om de onderliggende oorzaak van de kleptomanie te achterhalen en te behandelen.
Bij alle vormen van diefstal wordt een medemens benadeeld. Laten we dus een open oog hebben voor alle vormen van diefstal.
Stelen kan een mens verharden. De dief kan gemakkelijk escaleren tot brutaler en roekelozer daden. Een dief denkt alleen aan zichzelf en een samenleving ziet een dief als de vijand.
Beste mensen, als we streven naar een wereld zonder dieven, zullen we een samenleving moeten creëren waarin mensen meer om elkaar geven, een samenleving die liefde zaait. Hij die om zijn medemens geeft, is namelijk minder geneigd iets te doen dat die ander nadeel kan berokkenen.
De vraag is,” hoe creëren we in deze egoïstische, gewelddadige wereld een samenleving waar liefde voor elkaar centraal staat”?
“Stealing is a hateful thing, not only are you hurting the person you stole from, but you are stealing your own dignity.”
Josta Vaseur