Gulzar’s nieuwe boek onthult hoe ‘gek genie’ Kishore Kumar ‘volledig kaal’ werd om de hoofdrol in Anand te vermijden en ongelukkige producenten lastig te vallen door via een geheime trap achter zijn kast te verdwijnen.
Van “helemaal kaal” worden zodat hij de titulaire held in Anand kan vermijden tot het lastigvallen van ongelukkige producers door te verdwijnen via een ‘geheime trap’ achter zijn kast, ‘gek genie’ Kishore Kumar had een aantal trucjes in petto, onthult dichter -tekstschrijver Gulzar in zijn nieuwe boek, Eigenlijk … I Met Them: A Memoir.
Volgens Gulzar zou Kishore Kumar, en niet acteur Rajesh Khanna, aanvankelijk de hoofdrol spelen in de cultklassieker Anand uit 1971. Maar, slechts een paar dagen voor de opnames schokte Kishore Kumar, tijdens een vergadering om zijn uiterlijk in de film te bespreken, iedereen door volledig kaal te worden.
“We waren allemaal geschokt! Bovendien ging Kishoreda dansend en zingend door het kantoor: ‘Wat ga je nu doen, Hrishi?’ (regisseur van de film, Hrishikesh Mukherjee)’, schrijft Gulzar.
“Daarom werd Rajesh Khanna in zeer korte tijd voor de rol gefinaliseerd. Misschien heeft Kishoreda het personage nooit willen spelen. Desalniettemin heb ik nog nooit iemand hun neus zien afsnijden om hun gezicht op zo’n manier te pesten”, herinnert Gulzar zich, die de dialogen van de superhitfilm schreef. De film won uiteindelijk verschillende prijzen, waaronder de Filmfare Award voor Beste Film in 1972.
Niet alleen regisseurs, veel producenten waren ook aan de ontvangende kant van het onheil van Kishore Kumar. Een van Kishore Kumars favoriete dingen om te doen was “zijn producenten in de problemen brengen”, schrijft Gulzar in de memoires, gepubliceerd door Penguin Random House India.
Eens ging een producer naar het huis van de zanger-acteur om een ontmoeting te zoeken, maar omdat Kishore Kumar niet in de stemming was om met hem te praten, “opende hij gewoon zijn kast, stapte in en verdween!”
‘Hij had vroeger deze verbazingwekkende kast waarin een geheime trap verborgen zat. Kishoreda opende gewoon de kast, stapte in en verdween! De producent op hem laten wachten buiten de open deuren van het apparaat. Dit onderstreept in ieder geval de enorme inspanning en planning die nodig zijn om een absurd leven te leiden”, schrijft de ervaren tekstschrijver.
In een ander geval stopte Kishore Kumar de opname van liedjes voor een film genaamd Bharosa om thee te eisen. En na eindeloos wachten, toen de thee eindelijk arriveerde, ging hij verder met de opname zonder er zelfs maar een slok van te nemen.
“Elke keer dat we Kishoreda probeerden over te halen: ‘Laten we gaan, Dada, laten we de opname maken, Abdul – zijn chauffeur die de thee was gaan halen – zal hier snel zijn’, antwoordde hij met: ‘Laat Abdul maar komen. Ik zal thee hebben en alleen dan’. Toen Abdul uiteindelijk terugkwam, verklaarde Kishoreda onmiddellijk: ‘Oké, laten we opnemen.’ ‘Waarom wil je geen thee?’ vroegen we. Hij schonk er geen aandacht aan en ging de opname maken”, schrijft hij.
Gulzar verduidelijkte dat de thee niet belangrijk was voor de zanger. De hele poppenkast was gedaan voor de “producent om geld uit te geven en thee te krijgen voor alle muzikanten en het personeel”. De 87-jarige schrijver noemde de legendarische zanger zijn “vriend” met wie hij verschillende keren had gewerkt en gaf toe dat Kishore Kumar het soort persoon was op wie je niet te lang ” boos” kon zijn.