Een politicus die zich plots ontwaakt voelt, en zich een “boze tigri” waant, roept door zijn handelen enkele vragen op? De voor zichzelf stoer spelende “tigri” wordt gevraagd wat hij heeft gedurft te doen om het gelijknamig deel van ons grondgebied terug te halen? Waarom is die “tigri” boos, is het om zijn eigen falen, omdat hij al ongeveer 39 jaren “dokt” om enig debat aan te gaan; of omdat hij tijdens zijn “sribi” hallucineerde en zijn eigen volk slapeloze nachten toewenste; of omdat hij in zijn “dronkenschap” aangaf dat al zou de hele stad in brand staan, de “tigri” als een roos slaapt? Misschien is hij boos omdat hij in 2010 beloofde om de government take af te schaffen, maar deze juist verhoogde; ook een kruistocht tegen corruptie zou beginnen, maar de corruptie juist faciliteert; overtuigend en plechtig (gelooft u me) aangaf de koers te verlagen? Ooh ja, misschien omdat hij iemand over het plein zou slepen, in tegendeel heeft die de “tigri” juist aan zijn “ballen” vast? Is het toch omdat die “flyovers” zijn “weggevlogen” en die trein nog voor de “testrit” is ontspoord? Gaat het in deze om een “geestelijk en lichamelijk kapotte tigri”, want die “move” die die tigri maakte om zijn boosheid te tonen, was vele malen trager dan de “originele move van Fred Sanford”! Heeft die “zo genoemde tigri” ooit enige waardige daadkracht getoond in zijn tot een franchepanebos” omgewroed landschap? Immers zijn “borrelvrienden” zullen hem al hebben aangegeven bij het hen trakteren op zoals hij dat noemt “thirthyfive years old tamarindestroop”: “when tiger get old, dog himself a ..… him”! Van jarenlang bekende vernietigers is hun stommiteit te prognoticeren, maar van een academisch opgeleide en kenner van de ethiek uit het Hindoeïsme, en de wijsheden en inzichten van de spirituele kennis uit de “Bhagavad Gita” wordt geen kolder verwacht! Wij zagen echter wel een relatief jonge politicus in een heuse verantwoordelijke functie een knudde verhaal vertellen over leningen en in de bodem liggende schatten! Deze misselijkmakende belevenis is ook binnen de context van het Hindoeïsme in liederen bezongen. Het is de zelfde tekst, welke reeds betrekking had op een verfoeïlijke bejaarde ex-partij voorzitter en van de zelfde partij “uit de kast gekomen poppetje” die correspondeert met de jonge figurant; “kali yuga me dharm rahega aur karm rahega perantu sharm nahi rahegi”! Het is ongelooflijk dat ondanks de jarenlange handelingen van bepaalde politieke figuren te hebben meegemaakt en hun karakter na vele ondervindingen reeds bekend is, bepaalde bekende Surinamers en enkele besturen van maatschappelijk groepen nog geloven in eventuele goede bedoelingen van de aan de macht zijnde politici! Zijn ze soms ook in ‘t geniep naar “wasi bakka” geweest? Interessant is de huidige case van “tanta” Twahira. Zijn de handelingen van deze ooit “moeder van de DC’s” genoemde madam, eerbaar? Het verdedigen van haar handeling is zo laag aan de grond, dat van zulke figuren waarschijnlijk zelfs verwacht kan worden dat zij in staat zijn de andere kant op te kijken wanneer in hun omgeving hulp juist nodig is! Ook de “ontslag-case” van, de door zijn distriktgenoten wegens een bepaalde gewoonte beschreven, “serpinta” is mede vanwege zijn zittingsperiode merkwaardig!
P.S. Hoe laag moeten wij verder zakken “fo’s un ai opo, of a breni un breni keba”?” Srananman sang e psa ini un ede, na toko toko kon tranga so door a droogte”?
Drs. Frits Lalay