De moslims vieren wereldwijd deze week Ied-ul-Adha oftewel het Offerfeest. Dit feest wordt groter geacht in de moslimwereld dan Ied-ul-Fitre. Dit laatste feest wordt gevierd aan het einde van de vastenmaand Ramadan. 70 dagen na dit feest wordt het Offerfeest gevierd. Het Offerfeest gaat terug naar de profeet Abraham, Ibrahiem genaaamd in het Arabisch. Abraham was bereid om hetgeen het meest geliefd was in zijn leven op te offeren in opdracht van God. Het Offerfeest draait om offervaardigheid, het vermogen om offers te brengen voor het goede doel. Een offer is vaak niet op de eerste maar het op de tweede plaats zetten van eigen materiele belangen; het betekent ook het inzetten van het eigen talent en het eigen vermogen voor een zaak die geen geldelijk voordeel oplevert. Het Offerfeest is gekoppeld aan de Hadj, het is daarvan het sluitstuk. De Hadj is de bedevaart naar Mekka die verplicht is voor alle moslims die daartoe het vermogen en de gezondheid beschikken. De bedevaart wordt ondernomen door ca 2 miljoen moslims wereldwijd per jaar, de Hadjgangers zijn afkomstig uit alle delen van de wereld. Het is het meest diverse gezelschap ter wereld. De hadjgangers vieren het Offerfeest in Mekka aan het einde van de bedevaart. Gelijktijdig wordt dan het feest gevierd in de rest van de wereld. Het Offerfeest heeft een universele betekenis, die niet altijd geheel duidelijk naar voren komt. Het is een traditie dat tijdens het Offerfeest dieren worden geslacht als symboliek voor het elimineren van dierlijke neigingen in de mens. Het gaat dan bijvoorbeeld om gevoelens van haat, jaloezie en afgunst en het roddelen en het aanstichten van ruzie en verdeeldheid. De nadruk van het Offerfeest ligt bij het publiek echter op het verdelen en eten van vlees, doorgaans stieren- en lamsvlees in Suriname. Het feest wordt met dezelfde acchtergrond en dezelfde intentie gevierd door alle moslims ongeacht de denkrichting waartoe ze behoren. De vraag rijst in welke mate het vieren van deze feesten invloed heeft op de samenleving. Het lijkt dat dit feest niet veel impact heeft op het beter worden van de Surinaamse samenleving. Dit zeggen we naar aanleiding van de impact die de vierders van het Offerfeest hebben op de samenleving in zijn algemeenheid. Die impact is klein en er is geen patroon te onderscheiden waaruit je zou kunnen concluderen dat een deel van de leiders van het land een andere benadering heeft bijvoorbeeld in de politiek of in andere leidinggevende posities, een klein deel daargelaten. Er zijn echter aspecten van het feest die in Suriname verder ontwikkeld moeten worden. Zo moet het feest zeker in relatie worden gebracht tot dierenrechten. De heilige profeet van de moslims heeft voor wat betreft de dierenrechten benadrukt, om met mededogen en barmhartigheid om te gaan met dieren. Het Offerfeest is een moment om dat mededogen te tonen. Vanwege de vrijheid van godsdienst bemoeien regeringen zich niet vaak met de praktijken in de verschillende moskeeen die zelf hun dieren slachten op basis van een vergunning. De slachtvergunningen die steeds moeten worden aangevraagd bevatten regels met betrekking tot de openbare orde, hygiene en voedselveiligheid, maar niet over de rechten van de dieren. In het Islamitisch recht dat van toepassing is op het Offerfeest zijn er strenge regels met betrekking tot het behandelen en het slachten van de dieren. Deze regels moeten ook in de vergunningsvoorwaarden worden opgenomen. Verder moet de boodschap van het belangeloos helpen dat ten grondslag ligt aan dit feest, beter worden benadrukt. Er is veel behoefte in Suriname aan vrijwilligerswerk. Veel ouderen, behoeftigen en zieken hebben hulp nodig, maar ook in het verenigingsleven en in de buurten is er veel meer behoefte aan vrijwilligers. In deze verenigingen zijn bestuurders en handlangers nodig, in de buurten moeten meer verenigingen worden opgericht. Vrijwilliger zijn betekent dat mensen hun tijd en hun talent zonder een tegenprestatie ter beschikking stellen aan behoeftigen en aan jongeren. De vraag rijst of de moslimgeestelijken, de bestuurders, de verenigingen, de gemeenten en de moskeeen het offeren van tijd en talent wel aanbevelen en aanprijzen aan hun geloofsgenoten. De indruk bestaat niet dat dit op significante schaal gebeurt. Het Offerfeest is bedoeld om de moslim dienstbaar te maken aan Gods schepping en dat zijn de mensen en dieren die in de directe omgeving zijn, ongeacht dus de religie van deze omgeving. Deze boodschap moet nadrukkelijk gepredikt worden in verband met het Offerfeest.