“Mental slavery, dong ini deng tonton”

Het is belachelijk en treurig om te zien hoe volwassenen, zelfs bejaarden proberen om de samenleving voor schut te zetten. Hun doel is om hun huidige positie als uitbuiter te verstevigen en het volk dom en afhankelijk te houden. Wij zagen onlangs een achterbakse bejaarde, onbeschaamd een toneel opvoeren. Bekend zijn reeds de “watra ingi en boesi ingi”, in het treurspel werd een nieuwe “winti” gepresenteerd, de“krey ingi”! In het enthousiasme van de opvoerder om een loopje te nemen met het verstandelijk vermogen van de gemeenschap vergat hij feitelijk dat “te ye krey, da na zwaki I zwaki”, dus feitelijk “eng abi wan fadong ingi”! Vermeldenswaard is dat er geen symptomen noch tijdens, noch na de act te bespeuren waren die enige openbaring van een “winti” rechtvaardigden. Hypocrieten schijnen hun eigen leugens te geloven en verwachtten dat oprechte zielen hen moeten bejubelen. Een “culturu oema” die de kwakzalver reeds uit de periode van zijn verblijf in het land van de “witteman” kent, merkte op dat de “misbaksel” waarschijnlijk zich vereenzelfde met de uitgebeelde “leba” die voorop liep. Ons land wordt steeds gekoerst in een richting die het moeilijker maakt om uit het financieel en moreel verval te geraken. Het niet bieden van gedegen weerstand is tekenend voor het karakter van het overgrote deel van onze hypocriete samenleving en stimuleert de gedachtengang dat de kans bestaat dat het nimmer goed wordt. Wij hebben mogen ervaren hoe een stelletje “farizeërs” van de “klap in de handjes 10% collecte kerk” opriep om de “yoga” manifestatie te boycotten. Hebben wij deze “gasten” horen “piepen” omtrent die “krey wintiman” en zijn “culturu pai”? Is het omdat het bij de yoga manifestatie voornamelijk ging om een bepaalde etnische groep? Laten wij zaken eens duidelijk stellen en niet hypocriet de wereld doen geloven dat wij vreedzaam met elkaar leven! “A katibo mus keba dati wan grupa nomo moes tan njan a …..”. Discriminatie op etnische basis zien wij openlijk, maar voornamelijk geraffineerd en subtiel binnen de ministeries plaatsvinden, waarbij de suprematie van een etnische groep gestalte wordt gegeven. Waar is vastgelegd of waarmee wordt onderbouwd dat op “owru jari” een bepaald soort muziek van een etnische groep moet worden gepresenteerd? Waarom worden bij gedenkdagen van een bepaalde groep uitbundig met een volledig programma gefeest en bij andere met een “lousy” gedenking afgejast? Dit soort taferelen krijgt men als incompetente figuren op strategische posten binnen de overheid zijn geplaatst en collegae uit angst en door een manco aan zelfrespect alles over zich heen laten komen. Verder worden deze incompetente figuren door hun politieke leiders misbruikt om het kader weg te werken door voor hen een onwerkbare situatie te creëren. Met het buitenspel zetten of wegwerken van kader wordt de mogelijkheid geschapen om te sjoemelen. Het overgebleven deel van ambtenaren heeft geen flauw benul van bestaande wettelijke regelgevingen en de overheidsadministratie. De incompetentie is ten hemel schreiend, denk maar aan die voertuigen knutselaar die verscheidene waardige functies mocht bekleden. Laat hem uitleg geven over het “bomen aanplant project” in de Plutostraat. Hierbij werd over de gehele straat bomen op betrekkelijk korte afstand geplant. Bij het project werd onder andere ongeveer 20 mannen ingezet, 1 graafmachine, 1 truck, 2 pick-ups, 4 personen auto’s. Verder werd elke geplante boom gefotografeerd. Vermeldenswaard is dat binnen anderhalve week de bomen uitdroogden. De door uitdroging kurkdroog geworden afgebroken takken werden nog zeker twee maanden lang van water voorzien middels de in noord toen bekende mini watertruck. Kort hierna werd het woonplezier van de bewoners van de zelfde straat beknot door het tegen alle regels in uitgeven aan vrienden van de onderhoudsstrook langs de kreek. Raad eens van wie het eerste pand is dat verrees? Is het normale volk in staat om gerealiseerd te krijgen dat zij binnen vier dagen van stroom wordt voorzien door de EBS? Zijn de gedetineerden betaald voor het werk dat aldaar is verricht? Waarom was het een dagelijks toe en af rijden van pick-ups met dienstkentekenplaten? Kunt u zich voorstellen dat bij benoeming in een eerbaar ambt van deze, zoals men hem noemt “miskleun”, hij op een afdeling komt en letterlijk uit: “mi kon luku pe a brandkas de foe roof eng”! Thans is op de onderhoudsstrook een pand in aanbouw op nauwelijks een meter van de straat. Waar moeten onder andere de leerlingen van de lagere school veilig lopen, kunnen auto’s uitwijken indien de politie of hulpdiensten met loeiende sirenes langs moeten? Is het ten aanzien van dit stuk terrein waar, dat zoon “Worong” eerder zei: “na mi pa gi mi eng, mi srefi no sabi sang fu doe nanga eng”? Is vader “Worong” werkzaam op het commissariaat? Hoe zal de trens thans worden onderhouden, trouwens die “miskleun” had het over een nieuwe methode? Zo maken deze gasten dit land tot een “living hell”! Dat deze gasten het niet menen met het volk en geen sier te maken hebben met studenten en het verloop van onze economie is evident. Kijkt u maar naar de uitgebleven actie richting het belangrijke instituut ABS, de problematiek rond het IOL en ADEK. Ons land lijkt verworden te zijn tot een augiasstal waar problemen zich blijven ophopen, en het moreel verval, de criminaliteit en corruptie gestaag toenemen. P.S. Ruk u zelf los van het juk van de “mental slavery”, angst en intimidatie. Leer uw kinderen wie de werkelijke vijanden zijn van ons volk, voedt hen op tot oprechte onbevreesde burgers en prikkel bij hen de wrok tegen het gespuis, welke moet leiden naar het uitroeien met wortel en tak!
Drs. Frits Lalay

error: Kopiëren mag niet!