Politici die eenmaal het water van de Nijl hebben geproefd, blijken nimmer meer te denken aan het overdragen van hun positie. Ondanks zij steeds blijven verkondigen dat jongeren moeten overnemen en eerder zelfs opponenten politici belachelijk hebben gemaakt over hun bejaard zijn, willen zij hun machtspositie niet afstaan en blijken dus allemaal toch een stelletje hypocrieten te zijn. Via de media wordt het volk thans gebombardeerd met het positief beeld van een aan de eerdere beschrijving passende politicus op een bejaarde leeftijd van 70 jaar. Eerlijkheidshalve moet worden bekend dat “bijna mi ati kon zwaki ook tu, ma gelukkig mi verstang hori stand”. Menigeen moet hebben gedacht “a man na wan discipel fu gado, wan kruising van Jezus en de Kerstman”! Opvallend was ook de weelde behorende binnen het domein van de bejaarde. Almaar positiefs werd door de bejaarde en de personen binnen zijn kringen de wereld ingestuurd. Waarom heeft hij niet het verhaal verteld over de wijze waarop hij aan het pand is gekomen alwaar het interview werd afgenomen? Kan u gewaardeerde Srananman ook zo naar het binnenland gaan om van de natuur te genieten? Trouwens zijn makker, naar wie wordt verwezen middels het walgelijke opschrift “Pagla Koeta” op bijna de gehele route Coronie- Nickierie, heeft zelf verklaard dat “meneer” mag jagen terwijl anderen dat genot door veiligheidsmannen wordt ontnomen. Wat prachtig om dankbare pleeg- en biologische kinderen aan het woord te zien. Kunnen de kinderen van het oprechte volk ook in zoveel weelde leven, “joe sjie deng gowtu naga diri smartphones”? Is het waar dat “alla deng boi sang a man kweki tron crimineel”? En onze heilige Meriba, politicus in spé “baja, zelfs Jezus zou in de verleiding kunnen komen om jaloers te worden”. Neemt u even in gedachten de snel verwijderde beelden op zijn facebook page en plaatst het naast de vertoning in de “vereringsfilm”. “Unu Sranan pikien san fufuru wang kleine gebroke wegens pina e koti strafu, ma pleegzoon mag go vrij uit foe kiri nanga beroving.” “Desi luku san karma e doe, joe puru wan uit a 15 jari, ma dan a trawang e kisi 15 jari!” Opvallend was dat enkele figuren in de clowneske vertoning binnen zijn bejaarde inner cirkel hun handel en wandel zeer bedenkelijk zijn! Even opmerkelijk is dat “blood brother” Abrah niet voorkwam, moet hij zo strikt uit beeld blijven? Hilarisch was de acteur “oom Ne” met zijn Hollandse tongval, waarom werd hij dan eerder gevraagd om niet meer naast Desi te zitten en ging hij tot ieders irritatie pal achter hem zitten? Ook de persoon die is veroordeeld voor het opzetten van het grootste xtc laboratorium zagen wij als “good buddy” in beeld. “I sabi toch”, zeg me wie je vrienden zijn dan zeg ik je wie je bent! Trouwens “soema joe ben kari Dilip de Grote, I no sabi over den witti tori dati noh?” Saillant detail is dat er heel nuchter wordt gesteld dat door gebrek aan de huidige ervaring in de jaren tachtig zaken anders zijn gelopen, dus “I denki joe habi ervaring, sinds oting, foe doe sang”? Wat zijn je wapenfeiten in landsbelang? Is het toevallig dat tijdens “joe regiem ala sortoe wereldprobleem de en dat oeng kondre e kon in moreel nanga financieel probleem? Misschien daarom voel jij je aangetrokken tot “Broko Bakka, want je broko alla boeng sani baka”! Het is toch een leuk feest geweest op het “witte strand”, komt de financiering uit de buidel contanten ontvangen van de man die iemand visionaire leider noemde? Het is uw scribent toch gelukt om de menselijke maar zeker misselijke drang te weerstaan om op een slijmerige ‘libi sma fasi” de opa een fijne jaardag te wensen, wel wordt aangeraden om Openbaringen 19 vers 20 tot zich door te laten dringen!
Drs. Frits Lalay