Welzijn: “Grootste uitdaging regering, kiezen gemeenschappelijke standpunten en uitgangspunten”

Ferdinand Welzijn voorzitter Vereniging Surinaams Bedrijfsleven (VSB), geeft aan dat als hij een vergelijking maakt tussen het vorig kabinet en het huidig kabinet hij tot de conclusie komt dat er in dit kabinet mensen zijn die in het verleden hebben bewezen dat zij hebben gepresteerd. “Het zijn mensen die goede inzichten hebben en iets van de grond kunnen krijgen. Als zij eensgezind een team kunnen vormen en de beleidsmaatregelen in goede samenhang met elkaar kunnen uitvoeren en alle neuzen in de zelfde richting krijgen schept dit team genoeg vertrouwen”, zegt Welzijn.
Tijdens het vorig regiem merkte Welzijn vaak op dat er geen eenduidigheid van beleid bestond. Iedereen wilde zijn eigen ding doen en apart scoren. Dat heeft gemaakt dat er veel mis is gegaan. Volgens Welzijn ligt de grootste uitdaging voor deze regering in het kiezen van gemeenschappelijke standpunten en uitgangspunten.
Over de JusPol minister is Welzijn goed gestemd. “Ze heeft veel kunnen verzetten. Ik heb veel bewondering voor haar gehad op de wijze waarop zij in staat is geweest haar doelen te bereiken. Dat schept in ieder geval, een stukje voordeel voor haar, voor het creëren van en stukje draagvlak binnen het justitieel apparaat”, meent Welzijn.
De gewezen CBvS governor mag nu de scepter zwaaien bij het ministerie van Financiën. Welzijn adviseert als aandachtspunt voor de nieuwe minister het invoeren van efficiëntie. “Men moet kijken naar het plan. Wat er is uitgegeven. Waarvoor er is uitgegeven. Is de uitgave wel de committering waard? Is het doel bereikt? Mensen moeten in de details aan het werk worden gezet, zodat wij weten dat wij dat krijgen waarvoor wij betalen. Bezuiniging is goed, maar we moeten ook bereid zijn om te betalen voor prestaties die er geleverd zijn. Ik moet ook verzekerd zijn dat ik waar krijg voor mijn geld”, stelt de VSB voorman.
Als boodschap richting het nieuw regeerteam zegt Welzijn: “Het volk heeft een regering gekozen en wij hebben als volk de plicht, als we het menen met Suriname, de regering de volle ondersteuning geven. Alleen dan kunnen wij vooruitgang boeken. Aan de regering zeg ik: “ga na wat de grootste noden van de samenleving zijn en werk in ieder geval merkend, waardoor, ondanks de moeilijke tijden aan financiële beperkingen, het volk in de regering absoluut vertrouwen krijgt om harder te werken”.
Kavish Ganesh