Het Nichiren Boeddhisme in Suriname
In een ruime zaal met grote ramen kwamen ze afgelopen weekend bijeen. Een aantal van de in totaal 20 Nichiren Boeddhisten die ons land rijk is. Wie door de ramen naar binnen zou kijken, zou misschien kunnen denken dat het één of andere therapiegroep was. Iedereen heeft een naambordje en zit in een kring terwijl er gediscussieerd wordt over onderwerpen als ‘Geloven Boeddhisten in God?’.
Iedereen krijgt een beurt
De gesprekken worden geleid door Rano Soemita, verantwoordelijke voor de mannendivisie van de groep die ook een vrouwen- , een jongeren- en een cultuurdivisie heeft. “We wisselen het leiden van de avonden steeds af. Iedereen krijgt een beurt. Wij hebben geen monniken of priesters die als voorganger fungeerden, of als tussenpersoon voor onze gesprekken met God of de mystieke kracht.” Volgens de Nichiren Boeddhisten heeft een ieder de kracht in zich om tot verlichting te komen. “We zijn allemaal deel van het goddelijke en staan daarom zelf in direct contact. Om terug te komen op die vraag of we in God geloven. Het antwoord is dus ‘ja’. Het is namelijk een levensfilosofie die terug te vinden is in elke religie.”
‘Wij vragen geen geld voor rituelen’
Bijzonder aan de stroming en de groep is dat men zich vrij kan aansluiten. “Wij zullen ook geen geld vragen van mensen om rituelen uit te voeren. Bijvoorbeeld als iemand ook zou zeggen ‘Rano, ik heb een ruimte voor je waar je je bijeenkomsten kan houden’ dan zouden wij vanuit onze levensovertuiging aangeven dat we liever hebben dat die persoon zichzelf verdiept en zelf eerst de bijeenkomsten houdt alvorens wij dat gaan doen.” Het Nichiren Boeddhisme is dan ook vrij van goddelijke huizen. Soemita heeft alleen maar een draagbare houten kast, een altaartje, waar hij voor zit als hij aan het chanten is. “We zeggen ‘chanten’, van het Engelse’ chanting’. Het heeft dus niks te maken met het tjanten van meisjes maar betekent ‘reciteren’.”
Tina Turner
Omdat veel mensen het niet meteen snappen, maakt hij altijd de link naar de film over Tina Turner. “Daarin is zij ook aan het chanten en diezelfde tekst reciteren wij ook. Het betekent zoiets als ‘ik wijd mezelf aan de mystieke wet van oorzaak en gevolg’. Het is de titel van de Lotus soetra en een soetra is een geschrift.” De meeste mensen begrijpen het dan meteen, maar leggen ook meteen de link met geschoren hoofden en gele gewaden. Niemand in de groep heeft echter gewaden aan, het zijn zelfs allemaal zeer trendy geklede mensen met een hbo-denkniveau en een open mind.
Soka Gakai International
Soka Gakai International (SGI) is het overkoepelende orgaan van Nichiren Boeddhisten. Sinds enkele jaren is er dus ook een Surinaamse tak. SGI is één van de ngo’s binnen de Verenigde Naties. Het zet zich in voor cultuurbehoud, humanistisch onderwijs en de vernietiging van kernwapens. Het Boeddhisme is ongeveer 2500 jaar geleden ontstaan. Één van de leerlingen was Nichiren Daishonin, een Japanse priester die leefde in de dertiende eeuw. “Hij nam het mee naar Japan en inmiddels heeft het Nichiren Boeddhisme zich verspreid over de hele wereld, over wel 192 landen.”
Wijsheid, moed en compassie
De levensfilosofie bevindt zich nog in de kinderschoenen wat ons land betreft, maar de groep groeit. Ooit waren ze met z’n drieën en nu zit het aantal al op 20 man. Het is bijna zeker te stellen dat het aantal zal groeien. Er wordt namelijk echt niet om geld gevraagd, niet om loonstroken, er wordt geen afbreuk gedaan aan andere levensovertuigingen. De focus ligt op wijsheid, moed en compassie. “We kunnen allemaal van elkaar leren.” Daarnaast wordt er gestreefd naar geluk voor alle levende wezens en wil men de mens bewust maken van de onschendbaarheid en de respectvaardigheid van het leven zelf.
Christio Wijnhard