Als de altijd druk bezette kunstenaar Marcel Pinas niet reist tussen Moengo en Paramaribo, is hij wel te vinden op een trip tussen Suriname en andere landen elders ter wereld, in de naam van de kunst. Eén zo’n plek waar Marcel sinds enkele jaren wel vaker naartoe gaat om te werken en te exposeren, is Beddington Fine Art Gallery te Bargemon, Frankrijk. Het werk van Marcel Pinas was trouwens de inspiratie voor de Beeldentuin waar de galerie in 2008, op een kleine afstand van de galerie zelf, mee startte. Hier staan permanent ruimtelijke kunstwerken tentoongesteld van verschillende kunstenaars waaronder ook Marcel Pinas. De afgelopen weken verbleef Marcel Pinas op initiatief van Beddington Fine Art als artiest bij Atelier Michel Fedoroff in Bargemon alwaar hij tal van nieuwe werken maakte. Tijdens twee open dagen, op zondag 11 en maandag 12 november, is het nieuwe werk van Marcel Pinas in de expositie Kibri A Kulturu in Atelier Fedoroff aan het publiek tentoongesteld. Niet lang inderdaad, maar de expositie wordt aansluitend getoond in München voor een Winter Expositie van Beddington Fine Art in samenwerking met goudsmid Ivan Chevillotte. Hier was de expositie te zien op zaterdag 16 november uur en zondag 17 november in München.
Marcel Pinas is afstammeling van de Aucaners. Zijn kunst gaat over ervaringen uit het verleden, het handelt over de vernietiging van de N’dyuka-cultuur in Suriname. In zijn werk brengt hij die situatie tot uitdrukking, waardoor tevens aandacht wordt geschonken aan de bescherming van culturen in het algemeen: ‘Kibri a kulturu’ of “Behoud de cultuur’. Dit thema vormt dus de ziel van het oeuvre van Marcel Pinas: “De symbolen die in mijn werk een rol spelen, zijn de motieven die gebruikt worden door de N’dyuka.” De werken die de hoofdmoot vormen van Pinas’ creaties, onderstrepen zijn intentie om elementen uit de N’dyaka-cultuur ook in de huidige tijd te behouden.